Förartjänster: Svea Solar

Följande information gäller enbart för bilar som kommer från Santander Leasing. Kontakta fleet@sveasolar.com om du är osäker.

Illustration av en röd bil.

Vad behöver du göra idag?

Drivmedelskort

Behöver du lägga till ett drivmedelskort, eller ändra bränslebolag, eller spärra ett kort som spårlöst har försvunnit? För nystartade bilar sker det enligt avtal en automatiserad beställning.

Drivmedelskort Spärra eller avsluta

Förarbyte

Registrera ett förarbyte, ändra fordonstypen, avregistrera en förare samt spärra och beställa drivmedelskort.

Förarbyte

Körjournal

Körjournal Logga in

Stenskott och glasskada

Vid stenskott eller annan skadegörelse på bilens glasrutor gör du en skadeanmälan direkt till:

Ryds Bilglas - 0771-66 63 10

CarGlass - 0771-575 575.

Stenskott Glasskada

Till dig som kör en Förmånsbil

Klicka på länken nedan för att se valbara förmånsbilar.

Förmånsbilar
Illustration av en röd bil.
Illustration av en röd bil.

Körjournal

Senast den 5:e arbetsdagen i varje månad ska körjournal rapporteras. Ladda ner Lathund till körjournalen - klicka här

Vi skickar en inbjudan till körjournalen efter att du har hämtat ut din bil. Vid första inloggningen måste du skapa ett "nytt" lösenord. Klicka på 'Glömt lösenord?' och följ sedan länken i e-postmeddelandet för att skapa ett lösenord.

Registrera resa - video
Registrera Lånebil - video
Logga in Körjournal - video

Illustration av en röd bil.

Svea Solar: Om olyckan är framme

Kan du inte fortsätta köra?

Vid mekaniskt haveri eller skada som hindrar dig från att fortsätta köra, kontakta biltillverkarens bärgningstjänst:

Personbilsolycka utan motpart (smitningsolycka)
  1. Gör en anmälan via polisens e-tjänst.
  2. Om olyckan inträffar under de första tre åren när bilen har vagnskadegaranti, ska du göra en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. När vagnskadegarantin har löpt ut, ska skadeanmälan göras till AXA XL Försäkringar.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  5. Hitta din närmaste KIA-märkesverkstad

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Personbilsolycka med motpart, när personen har identifierat sig
  1. Om olyckan inträffar under de första tre åren när bilen har vagnskadegaranti, ska du göra en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag, samt göra en separat skadeanmälan till AXA XL Försäkringar. När vagnskadegarantin har löpt ut, ska skadeanmälan endast göras till AXA XL Försäkringar.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkring för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  4. Hitta din närmaste KIA-märkesverkstad

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Inbrott i personbil
  1. Upprätta en polisanmälan inom 24 timmar.
  2. Kontakta AXA XL Försäkringar och gör din anmälan.
  3. Kontakta Ryds Bilglas eller CarGlass för att få hjälp med att tillfälligt täta öppningen.
  4. De personliga tillhörigheter som blir stulna vid bilinbrott ersätts av din egen hemförsäkring eller motsvarande.
Inbrott i transportbil
  1. Upprätta en polisanmälan inom 24 timmar.
  2. Kontakta AXA XL Försäkringar och gör din anmälan.
  3. Kontakta Ryds Bilglas eller CarGlass för att få hjälp med att tillfälligt täta öppningen.
  4. De personliga tillhörigheter som blir stulna vid bilinbrott ersätts av din egen hemförsäkring eller motsvarande.
  5. Vid stöld av verktyg och maskiner gör en skadeanmälan till det försäkringsbolag som hanterar dessa ärenden. Olika försäkringar har olika täckning för stöld och inbrott, så det är viktigt att förstå vad din policy inkluderar.
Viltolycka med personbil och transportbil
  1. Vid en viltolycka ska du göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget AXA XL Försäkringar, oavsett om det finns en motpart inblandad eller inte.
  2. Enligt lag är du skyldig att kontakta Polisen och göra en anmälan om du kolliderar med vilt av följande arter: Utter, klövvilt (vildsvin, hjort, rådjur och älg), örn, björn, järv, lo och varg.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkring för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  5. Hitta närmaste verkstad: KIA, Ford, Renault, Volkswagen

Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Vid stenskott eller annan skadegörelse på bilens glasrutor
  1. Vid stenskott eller annan skadegörelse på bilens glasrutor gör du en skadeanmälan direkt till Ryds Bilglas eller CarGlass.
  2. Vid stenskott är det viktigt att du så snart som möjligt täcker över stenskottet med ett stenskottsplåster.
  3. Om du är osäker på vilken åtgärd som krävs, kan du använda Ryds Bilglas skadebedömningstjänst. Ladda upp en bild på din glasskada och få en bedömning.
  4. Kom ihåg att stöldskador och inbrott alltid ska anmälas till polisen: www.polisen.se. Telefonnummer: 114 14
Olycka med en transportbil
  1. Vid en olycka med en transportbil ska du göra en skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget AXA XL Försäkringar, oavsett om skadan involverar en motpart eller inte. Detta beror på att transportbilen inte har någon vagnskadegaranti eller försäkring från tillverkaren.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget, kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkring för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  4. Hitta din närmaste verkstad: KIA, Ford, Renault, Volkswagen

Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Illustration av en röd bil.

Svea Solar: Service & reparation

Hur går det till vid besiktning?
  1. Vi meddelar dig i god tid när det är dags för besiktning genom att skicka en rekvisition som du tar med till besiktningen.
  2. När du bokar, var vänlig uppge att du är fakturakund samt ditt kundnummer hos det aktuella besiktningsbolaget.
  3. Bilprovningen, Besikta och Opus använder kundnummer 202 323. Carspect använder kundnummer 666 990 97.
  4. Observera att betalning via Klarna inte hanteras av Santander Leasing och betraktas därför som ogiltig betalning. Vid val av betalningsmetod, använd INTE Klarna.

Samma princip gäller vid besiktning av släp.

När ska jag besiktiga mitt fordon?

Vi meddelar dig i god tid när det är dags för besiktning genom att skicka en rekvisition som du tar med till besiktningen. Du bokar sedan själv tid hos någon av de besiktningsleverantörer som finns.

Behöver din bil service?
  1. Kontakta auktoriserade märkesverkstad direkt för service eller reparation av din bil.
  2. För att undvika kostnader är det viktigt att servicen utförs enligt tillverkarens angivna tid- och milintervaller.
  3. Som förare får du inte godkänna eller påbörja reparationer utan att verkstaden först har kontaktat Santander Leasing.
  4. Hitta närmaste verkstad: KIA, Ford, Renault, Volkswagen
Fakturan från verkstadsbesöket skall alltid faktureras Santander Leasing

Fakturan för verkstadsbesök ska alltid skickas till Santander Leasing. Ingen kostnad behöver betalas av kund vid ett verkstadsbesök.

Har jag rätt till en ersättningsbil under reparation eller service på min bil?

Generellt ingår en ersättningsbil för service och reparation i 1 dag. Om du är osäker på om du har rätt till en ersättningsbil, finns informationen i ditt avtal.

Hur ofta ska man serva bilen?

Alla bilar är inte byggda på samma sätt, och därmed har de också olika serviceintervall. Dessutom finns det olika typer av serviceintervall, vanligast är milbaserad och årsbaserad. Du kan till exempel se i din instruktionsbok att bilen ska servas var 1 500:e mil eller var 12:e månad.

Detta betyder att om du kör 3 000 mil per år kommer du att behöva serva bilen två gånger om året. Omvänt behöver du bara serva den var 12:e månad om du kör mindre än 1 500 mil om året. Du kan alltid se i bilens instruktionsbok hur intervallet ser ut för just din bil.

En del märken har även idag något som kallas konditionsbaserad service, vilket betyder att bilen på ett dynamiskt vis indikerar att det är dags för service. Har du en offensiv körstil kommer serviceindikatorn att larma om att det är dags att serva bilen något tidigare än om du kör lugnt och försiktigt.

Vad gäller vid reparation av släp?
  1. Kontakta valfri verkstad direkt för reparation av släp.
  2. Som förare får du inte godkänna eller påbörja reparationer utan att verkstaden först
    har kontaktat Santander Leasing.
  3. Fakturan för verkstadsbesök ska alltid skickas till Santander Leasing. Ingen kostnad behöver betalas av kund vid ett verkstadsbesök.
Illustration av en röd bil.

Svea Solar: Däck

Däckbyte och däckservice
  1. Du kontaktar själv närmaste Vianor, Euromaster eller Däckia och uppger ditt registreringsnummer när du bokar tid.
  2. Vid säsongsbyte av däck, kontakta verkstaden där däcken förvaras. I ditt leasingavtal kan du se om vinterdäck ingår.
  3. Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Du får använda dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april. Användning av dubbdäck är förbjudet mellan 16 april och 30 september, om det inte förekommer eller förväntas bli vinterväglag.
  4. Alla däckköp kräver en rekvisition från Santander Leasing, förutom vid hjulskifte och förvaring.
När måste jag byta till vinterdäck?

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Punktering

Vid punktering, kontakta en av våra samarbetspartners och uppge ditt registreringsnummer vid tidsbokning: Vianor, EuromasterDäckia.

Om du inte kan fortsätta köra med bilen och behöver bärgning, kontakta i första hand bärgning via ditt märkesavtal.

Vad gäller vid köp av nya däck?

Alla däckköp kräver rekvisition från Santander Leasing, dock ej hjulskifte och förvaring.

Var förvarar jag sommar-/vinterhjul?

Rekommendationen är att internt fråga Svea Solars förare om vart hjulen förvaras.

Vid behov kan Santander Leasing ge information om varje enskild hjulförvaring. Vänligen kontakta verkstad@santanderleasing.se

Uppdaterad 21 mars, 2024

Illustration av en röd bil.

Svea Solar: Parkeringsskada

Kan du inte fortsätta köra?

Vid mekaniskt haveri eller skada som hindrar dig från att fortsätta köra, kontakta biltillverkarens bärgningstjänst:

Parkeringsskada med en transportbil
  1. Vid en parkeringsskada med en transportbil ska du göra en skadeanmälan direkt till försäkringsbolaget AXA XL Försäkringar, oavsett om skadan involverar en motpart eller inte. Detta beror på att transportbilen inte har någon vagnskadegaranti eller försäkring från tillverkaren.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  4. Hitta din närmaste verkstad: KIA, Ford, Renault, Volkswagen.

Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Parkeringsskada utan motpart med personbil (smitningsolycka)?
  1. Gör en anmälan via polisens e-tjänst.
  2. Om parkeringsskadan inträffade under de första tre åren då bilen har vagnskadegaranti, görs en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. Till exempel Mercedes-Benz Försäkring. När vagnskadegarantin utgått, görs skadeanmälan till AXA XL Försäkringar genom att ange ditt registreringsnummer.
  3. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  4. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  5. Hitta din närmaste KIA-märkesverkstad

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Parkeringsskada med motpart med personbil, när personen har identifierat sig.
  1. Om parkeringsskadan inträffade under de första tre åren då bilen har vagnskadegaranti, görs en skadeanmälan till biltillverkarens försäkringsbolag. Till exempel Mercedes-Benz Försäkring. När vagnskadegarantin utgått, görs skadeanmälan till AXA XL Försäkringar genom att ange ditt registreringsnummer.
  2. När du har fått ett skadenummer från försäkringsbolaget,  kontaktar du själv fordonets auktoriserade märkesverkstad eller föreslagen verkstad av AXA XL Försäkringar för att boka en tid för skadebesiktning.
  3. Efter skadebesiktningen kommer du att få en tid för reparation av skadan, som bokas via den verkstad du har besökt.
  4. Hitta din närmaste KIA-märkesverkstad

Vagnskadegarantin följer med bilen under 3 år efter bilen tagits i trafik första gången. Vi vill tydliggöra att AXA XL Försäkringar endast gäller för fordon som är försäkrade genom Santander Leasing.

Illustration av en röd bil.