Vanliga frågor om däck

Däck

Däckbyte och däckservice
  1. Du kontaktar själv närmaste  Vianor, EuromasterDäckiaDäckpartner eller Däckteam  och uppger ditt registreringsnummer när du bokar tid.
  2. Vid säsongsbyte av däck, kontakta verkstaden där däcken förvaras. I ditt leasingavtal kan du se om vinterdäck ingår.
  3. Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag mellan 1 december och 31 mars. Du får använda dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april. Användning av dubbdäck är förbjudet mellan 16 april och 30 september, om det inte förekommer eller förväntas bli vinterväglag.
  4. Alla däckköp kräver en rekvisition från Santander Leasing, förutom vid hjulskifte och förvaring.
När måste jag byta till vinterdäck?

Du måste använda vinterdäck vid vinterväglag under tidsperioden 1 december - 31 mars. Du får använda dubbdäck under tidsperioden 1 oktober - 15 april. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Punktering

Vid punktering, kontakta en av våra samarbetspartners nedan och uppge ditt registreringsnummer vid tidsbokning:

Om du inte kan fortsätta köra med bilen och behöver bärgning, kontakta i första hand bärgning via ditt märkesavtal.

Vad gäller vid köp av nya däck?

Alla däckköp kräver rekvisition från Santander Leasing, dock ej hjulskifte och förvaring.

Vad är en rekvisition och varför behöver jag en vid köp av nya däck?

En rekvisition är ett slags tillstånd eller förhandsgodkännande från leasingföretaget som ger dig rätt att köpa nya däck och få ersättning eller att kostnaden täcks enligt avtalet. Det fungerar som en formell begäran om att genomföra ett köp som är godkänt av leasingföretaget.

Varför behövs en rekvisition vid däckköp?

  • Kontroll av kostnader: Leasingföretaget vill ha kontroll över kostnaderna för underhåll och reparation. Detta gäller även vid däckköp och byte av slitagedäck. Genom att kräva en rekvisition kan de godkänna utgiften innan du gör köpet, för att säkerställa att det följer leasingavtalets villkor.
  • Kvalitets- och säkerhetsstandarder: Leasingföretaget kan också ha krav på att de nya däcken uppfyller vissa specifikationer (som märken, dimensioner, eller typ av däck, t.ex. vinterdäck eller sommardäck). Genom att ge dig en rekvisition kan de styra att rätt typ av däck köps och monteras.
  • Godkända leverantörer: Vissa leasingföretag har avtal med specifika verkstäder eller däckleverantörer. En rekvisition kan säkerställa att du köper däcken från en av dessa godkända leverantörer, vilket kan påverka garantier, priser och säkerställa att leasingbilen får rätt underhåll.

Vad innebär det i praktiken?

  • Steg-för-steg-process: Om du upptäcker att däcken behöver bytas (på grund av slitage eller skador), ska du kontakta leasingföretaget innan du gör köpet. De utfärdar då en rekvisition som fungerar som ett tillstånd för att genomföra köpet.
  • Användning av rekvisition: När du har fått rekvisitionen kan du ta den till en verkstad eller däckleverantör som godkänts av leasingföretaget. Den kan även användas för att säkerställa att kostnaden täcks av leasingavtalet och att du inte blir personligt betalningsansvarig.

Sammanfattningsvis säkerställer en rekvisition att inköpet av nya däck sker i enlighet med leasingavtalet och leasingföretagets regler, och att rätt process och leverantör används.

Publicerad 09 september, 2024

Var förvarar jag sommar-/vinterhjul?

Vi rekommenderar att du i första hand förvarar dina hjul hos vår huvudleverantör Vianor. Du kan även välja någon av våra andra samarbetspartners: EuromasterDäckia, Däckpartner eller Däckteam. Det är också möjligt att förvara hjulen på en annan plats, exempelvis hos en däckverkstad, hos billeverantören eller hemma.